tisdag, april 21, 2009

Kabeltv-internet

Dagens blogg drottning är Lisa Magnusson! (Jag vet att jag har länkat henne mkt nu det senaste men hon är min nya blogg favvis)
Detta skrev hon idag i Aftonbladet om Telekom-paketet.
Hon avslutar med:
"Ni är mitt desperata fem-i-tre-ragg, ja. Men om ni bryr er om er själva så kolla länkarna här intill och GÖR NÅT. Och jag menar nu. Ett litet mejl kan ni skicka åtminstone, och be en kompis göra detsamma. De röstar ikväll, politikerna."

Vi var verkligen det desperata fem-i-tre-ragget. Det verkar ha varit en del som ringt våra parlamentariker. Inte jag dock jag lyckades inte överkomma min telerädsla tillräckligt. Slängde iväg ett mejl dock.. Lite får man ju försöka göra! Och tillsammans så lyckades vi! Ändringsförslget kallar 138 verkar ha gått igenom!!
Precis som det skulle! Nu får ingen användare stängas av från internet utan att det går genom en domstol.

IPRED har ju som vi alla vet redan gått igenom men det finns ett kryp hål, om man har rätt opratör vill säga. Internet opratörerna måste inte lagra informationen om vem som haft vilket ipnummer när, de måste däremot lämna ut de uppgifter de har till upphovsägargna, via domstol.
Marcin listar de opratörer som tänker radera ip-uppgifter.
Tyvärr är inte inte alla! ComHem tillexempel säger helt Ja till att logga och lämna ut ipuppgifter.

Nu när vi redan är uppvärda efter allt mejlade/ringade om 138an kan vi lika gärna fortsätta med att mejla och/eller ringa våra kära internetoppratörer som inte fattat att IPRED är ett brott mot den personliga-intregriteten.

Inga kommentarer: