torsdag, mars 26, 2009

25 Mars

Frida ringde och väckte oss på riktigt 05.03, då hade Saga redan väckte mej 04.20. Saga hade dessutom inte fattat ätt vi skulle upp 05 utan körde sitt vanliga vaken pass mellan 02-03 =/ Efter att jag pratar med Frida, som var magsjuk och där med inte kunde ha Saga underm dagen, så ringde jag Ela och berättade. Tydligen gick det roliga tankar genom Elas huvud när hon såg mitt nummer på displayen, "har hon tatt fel på tid", " Står hon utanför lägenheten utan nyckel" och "sitter hon fast i späjalsängen", så hon var gansak lättad när jag tyckte att jag bara inte orkade gå upp för det var kallt. Efter ett tag masade jag upp å gick å la mej i Elas säng å vi ringde Jonas som fick lägga om kursen hit och gärna lite tidigare så vi fick in bilstolen.
Efter att vi gjort massäck och packat ihop allt sprang jag ut och började greja med bilstolen medan Ela klädda på Trollet.
07.30 var vi tillslut på väg efter att ha hämtat släpkärran också. Nu trodde vi att vi hade 4 timmar i bilframför oss max 5. Vi kör en bit och efter vi hört att vägen är bättre på finska sidan så svänger vi vid första Finlands skylten. Det var lite tidigt tydlen för vi körde norrut en bit innan vi var på väg neråt igen. Bra väg och 8okm/h hela vägen typ visserligen hade vi ju släp så =)
11.30 Var vi framme i Torneå nån minut senare i Haparanda.=) Och DÄR var IKEA!
Vi parkerade och kastade oss in för att kissa. Sen stod vi och diskuterade vad vi skulle äta och tittade lite längtansfullt på sängskyltningen och funderade på om vi inte kunde sova där nån timme. Vi beslutade oss för att äta på Max och att vi skulle gå dit, inte ett gemensamt beslut.
Tillbaka på IKEA började vi rund vandringen med att hitta in oss i en av visningslägenheterna och la oss i sängen. Puh vad skönt det var att vila en stund.
En stund senare somnar Saga på min rygg och vi har kommit halvvägs genom IKEA. Puh snart ute börjar som bli mos i huvudet vid det här laget.
Ännu ett tag senare och citatet "NEJ! Vi behöver inga jävla stenar hans fru får la göra nått!!" har yppats så ligger J0nas, Saga och jag och halv sover i en säng i fyndhörnan, medan Ela letar skruvar och beslag i en jätte låda.
Nu står vi äntligen i kön till kassan, Jonas har betalat och Saga är BORTA! Lite runt letande och hon kommer med en annan pappa. Den andra pappan ska hon ha med sej vidare och vill inte släppa trotts att jag har håller den andra handen, för nu ska vi leka typ.. *fniss*
Vi äter MASSA korv och är sist ut från IKEA. Precis när vi kommit ut så ringer min pappa och håller på att ramla ur stolen när han fattar att vi inte alls är hemma som han trodde utan kvar i Haparanda.
Vi packar in i bilen och surrar fast på kärran, tur jag gått skoter kurs och lärt mej surra spännrämmar. ;)
Lång väg hem och dålig väg på svenska sidan. Vi körde Norrskensvägen och nog såg vi Norrsken också. Massa fint vart det. Jag upptäckte det när Jonas stannade för att kolla lasten på kärran och så stängde vi lyserna och jätte vackert och grönt var det, efter en bit till såg vi även vitt norrsken.
Puh! Hemma igen 01.30 typ. 6 timmer senare =)

Kontentan av denna resa blir att jag kom hem det jag skulle + lite till. Allt utom glagar, trotts att jag sa till Ela att dessa är billiga och hon plockade på sej några.
Saga behöver ett Namnband runt handleden med mitt telenummer på.
och att nästa gång tar vi Narvik.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som ett riktigt norrlandsliv!!? Saga-snuttan!!

Mikaela sa...

06.30 avgick bilen =)